رواية صغيرة الجاسم ( كامله جميع الفصول ) بقلم شغف الاعصار


 رواية صغيرة الجاسم ( كامله جميع الفصول ) بقلم شغف الاعصار


كان يجلس مع كبرات البلد فهو من اغني أغنياء رغم صغر كانوا يجلسوا في سرايته

دخلت فتاه جميله جدا وقالت 

هي:يا كبير الاكل جهز 

هو بصرامه:طب ادخلي جوه دخلت الفتاه بسرعه المطبخ وقلبها بيدق جامد 

هو:يلا ناكل سوا 

مشيوا وذهبوا الي السفره وبدؤا في الاكل وبعدما انتهوا من الاكل مشيوا كبرات البلد وهو دخل المطبخ وكانت عيناه في الأرض وقال:امااا ابعتيلي ورد على اوضتنا

امه:حاضر يا جاسم ذهب جاسم 

امه:روحي شوفي جوزك يا ورد 

ورد:حاضر يما وذهب وهي تسير بخوف وصلت الغرفه وفتحت الباب ببطئ وجدته قاعد علي طرف السرير وينظر لها ببرود :قربي **قربت منه بخوف وفجأه شدها قعدها على رجليه ودفن وجهه في عنقها وبدأ بعضها من رقبتها 

ورد بوجع:جاسر 

جاسم:امممم

ورد:اه انت بتوجعني 



جاسم :عملتي اي انهارده 

ورد:خرجت وانت عندك ضيوف بس والله مامتك اللي قالت لان كانوا مشغولين انا اسفه

جاسم شعر بدموعه فبعد عنها بضيق:جهزيلي الحمام 

ورد:حاضر

ودخلت وبدأت تجهز الحمام وهو دخل وهي جهزت عبائته وهو خرج ارتدي عبائته ونزل من سكوت 

ورد قعدت تفكر دخلت عليها اخت جاسر 

ندي:ورد مالك 

ورد وبكت بشده اخذتها ندي في حضنها:اهدي اهدي يا حبيبتي 

ورد:انا عايزه أطلق منه انا بخاف منه انا مش عيزاه

ندي:يا حبيبتي أنتِ متعرفيش أبيه جاسر والله هو طيب ومفيش في حنيته بس انت متعرفهوش كويس علشان انتم لسه متجوزين من اسبوع 

ورد:بس انا هعرفه ازاي وانا بخاف منه

ندي:يابت بيعمل كده مش علشان يخوفك دا علشان بيحبك بيغير عليكي 

ورد:اخوكي مبيحبش حد اخوكي مجوزني علشان جدي كان خايف عليا

ندي:طب والله بيحبك 

ورد:ليكي حق تعرفي اللي بيحب ما انت اهو تاعبه اخويا معاكي

ندي بخجل:قصدك اي ماما بتنادي عليا انا رايحه اشوفها

ندي وهي ماشيه انخبطت في شخص ما 

الشخص:كنتي فين 

ندي:عند ورد 

الشخص :طيب روحي زاكري دي اخر سنه ليكي وعايز امتياز 

ندي:إن شاء الله يا أسر ومشيت

خلص اليوم وجاء الليل و الوقت بقي متأخر وجاسر مجاش قعدت ورد تستناه واخيرا جه 

ورد:احضرلك العشاء 



جاسم:لأ هتيلي الشاي على السطوح 

ورد:حاضر 

جاسم:بس البسي طرحه والبسي عبايه واسعه ومشي وهي اخدت الشاي وطلعت وجدته يرتدي شورت فقط ويجلس على السور وهو يشرب سيجارته ببرود 

جاسم:قربي 

قربت ورد شدها جاسر وحاوط خصرها برجليه

جاسم: بتحبيني

ورد:تصدقني لو قولت مش عارفه

جاسم بعد وفرش حاجه يقعدوا عليها وجلسوا وبؤا في شرب الشاي 

جاسم:الشاي بتاعي ناقص سكر 

كانت ورد هتقوم وهي بتقول طب هروح اجيب السكر 

جاسم:لأ السكر هنا 

ورد:فين 

جاسم:هنا وقربها منه وقام بتقبيلها وبعد دقائقه يسند جبينه على جبينها وهو يلهث 

ورد:اي اللي عملته ده

جاسم:اي مراتي 

ورد:انا بكرهك يا جاسر طول عمري محستش معاك بالأمان انا بكرهك وعمري ما هحبك ولا هتلاقي اللي تحبك طلقني يا جاسم انت مفكرني لعبه تلعب بيها تحتاجها وقت ما تعوز انت عمرك محسستني اني بني ادمه 

جاسك:خلصتي يلا انزلي نامي 

ورد:مش هنزل 

جاسم بعصبيه وزعيق:قولت انزليييي 

انتفضت ورد من صوته ونزلت وهو بعد زمن نزل لاقها نائمه قرب منها واخدها في حضنه وباس راسخا:لازم اربيكي على الكلام اللي قولتيه ده وحضنها بقوه ونام 

في الصباح استيقظت ورد ولم تجد جاسر ظنت أنه تحت نزلت ولكن لم تجده ظنت أنه ذهب إلي عمله وعدي اليوم وجاسم مجاش ويوم وراء الثاني ومجاش



أسر مسك الشغل بدل جاسر لانه مختفي وكان مضغوط بين عمله في الكليه وعمله في الشركات والأراضي 

انا ورد كانت نتظاهر أنها لاتبالي ولكن كان قلبها يحترق شوقا لمعذب قلبها فهي اعترفت لنفسها أنها أحبته 

في كليه ندي خلص الامتحان وبعد الامتحان قرب شاب من ندي 

الشاب:انسه ندي ممكن رقم باباكي 

ندي:ليه

الشاب:عايز اطلب ايديك قبل ما ندي ترد وجدت الشاب ملقي على الأرض 

أسر:لا مش ممكن يا روح امك محدش قالك أنها مخطوبه ليا ونزل فيه ضرب 

ندي مسكت أسر وبتحاول تشده 

أسر مسك ايديها ودخل المكتب وقام بتقبيلها بعنف ليثبت انها ملكه وسند جبينه على جبينها

أسر:أنتِ ملكي انا وبس وبطلي يا روح امك توزيع ابتسامات الرايحين واللي جايين واعملى حسابك هنتجوز لما جاسر يرجع وتركها وذهب وهي واقفه مصدومه وبعدها قعدت تتنطط من الفرحه لانه كان حلم حياتها فهي أحبته كثيرا 

في البيت كانت ورد تجلس علي السرير فعدي شهر لم تري جاسر 

ورد بدموع وصوت عالى:جاااسر انا بحبك ايوه بحبك انا اسفه على الكلام اللي قلته ارجع يا جاسر وانا هنسيك الايام اللي فاتت 



جاسم وهو يدخل من الباب:يلا نسيني 

ذهب له ورد مسرعه واحتنضته بقوه 

ورد:جاسر انا انا اسفه سامحني

جاسم مسك وجهها بين يده:مسامحك يا وردتي وبعدين يلا نسيني الايام اللي فاتت مش قولتي كده والا هترجعي في كلامك

ورد بخجل:بعدين 

جاسم وهو يحملها:بعدين اي خدي هنا ونسيبهم بقي احنا مالنا بيهم🤭🥺

وفي اليوم الثاني عرفت العائله انو جاسر رجع وقال انو ذهب إلي اسبانيا كان ليه شغل هناك 

أسر:جاسر انا طالب ايد ندي من 

جاسم:وأنتِ رأيك اي يا ندي

ندي بكسوف:اللي تشوفه يا أبيه جاسر

جاسم:خلاص بعد اربع سنين تكون اتوظفت 

ندي:هو اي يا جاسر انا عايزه اتوظف في بيته 

جاسم:يا بت اتقلي

ندي:والتقل هيفيد بأي 



تمت....


تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×